Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Definities
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Bedenktijd : De periode waarin de consument de overeenkomst kan herroepen.
Consument : De natuurlijke persoon die geen beroep of bedrijf uitoefent en een overeenkomst op afstand aangaat.
Dag : Kalendertijd.
Duurtransactie : Een overeenkomst met betrekking tot een reeks producten/diensten waarvan de leverings- of afnameverplichtingen verspreid zijn.
Duurzame gegevensdrager : Elk middel waarmee de consument informatie kan opslaan voor toekomstige raadpleging.
Herroepingsrecht : Het recht van de consument om binnen de bedenktijd de overeenkomst te ontbinden.
Ondernemer : De natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aanbieden.
Overeenkomst op afstand : Een overeenkomst waarbij via communicatie op afstand producten of diensten worden aangeboden en afgesloten.
Techniek voor communicatie op afstand : Een middel om de overeenkomst te sluiten zonder dat consument en ondernemer fysiek aanwezig zijn op dezelfde plaats.
Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer
Naam: Kelly Hovenkamp de Koning.
E-mailadres: info@bijkellfashion.nl
Telefoon: 0636036376
KvK-nummer: 65319346
Indien de activiteit van de ondernemer wordt uitgevoerd aan een relevant vergunningstelsel: de gegevens over de toezichthoudende autoriteit:
Indien de ondernemer een gereglementeerd beroep uitoefent:
· De beroepsvereniging of -organisatie waarbij hij is aangesloten;
· De beroepstitel, de plaats in de EU of de Europese Economische Ruimte waar deze is toegekend;
· Een verwijzing naar de beroepsregels die in Nederland van toepassing zijn en geeft aan waar en hoe deze beroepsregels toegankelijk zijn.
Artikel 3 - Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de consument zo snel mogelijk kosteloos worden toegezonden.
3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan het vorige lid worden gewijzigd en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, kan de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zo wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de specifieke die voor hem het meest vruchtbare is.
Artikel 4 – Het aanbod
1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit gevaarlijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende groot om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen van kennelijke fouten in het aanbod van de ondernemer niet.
3. Elk aanbod bevat bepaalde informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden
Artikel 5 – De overeenkomst
1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van het afwijken door de consument van het aanbod en het voldoen aan de gezamenlijk gestelde voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft, is de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de conventionele van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
3. Als de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en beslissende maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van gegevens en zorgt hij voor een veilige webomgeving.
Als de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer voldoende passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
4. De ondernemer kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen van de consument aan zijn betalingsverplichtingen kunnen voldoen, inclusief al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoorde aangaan van de overeenkomst op afstand. Als de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtvaardigd gemotiveerd een beslissing van aanvraag te beslissen of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
5. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de consument de volgende informatie, schrijven of op wijze wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
A. Het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
B. De voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het onduidelijk zijn van het herroepingsrecht;
C. Dee informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
D. De in artikel 4 lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering van de overeenkomst; e. de vereisten voor de belofte van de overeenkomst
6. Indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan jaar één of van onbepaalde duur is. In het geval van een duurtransactie is deze afwijkend in de vorige, maar slechts van toepassing op de eerste levering.
Artikel 6 – Herroepingsrecht
Herroepingsrecht bij producten
1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument gekozen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, van:
A. Als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier begon aan het bestelproces op overzichtelijke wijze over heeft afgerond, een bestelling van meerdere producten met een verschillende oplossing oplossing.
B. Als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen van onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending van het laatste onderdeel heeft ontvangen.
C. Bij overeenkomsten voor een vergelijkbare levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.
Herroepingsrecht bij diensten en digitale inhoud
3. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager wordt geleverd gedurende minimaal 30 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
4. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.
Verlengde bedenktijd bij niet-informatie
5. Indien de ondernemer de consument de verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, geldige vorige leden van dit artikel bepaalde bedenktijd.
6. Indien de ondernemer de in het systematische deksel van de informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 30 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.
Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
- Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product enorm te stellen. Het uitgangspunt is dat de consument het product slechts mag behandelen en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
- De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product, het gevolg is van een manier om met het product om te gaan en verder te gaan dan toegestaan in lid 1.
- De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle verplichte verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 8 – uitoefening van het herroepingsrecht door de consument
- Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere dubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
- Zo snel mogelijk, maar binnen 30 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 waardevolle melding, stuurt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een geselecteerde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer het product zelf heeft aangeboden om te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
- De consument stuurt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in de originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer voorziene onvoldoende en duidelijke instructies.
- Het risico en het bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
- De consument draagt de directe kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
- Indien de consument herroept na eerst expliciet te hebben herhaaldelijk dat de uitvoering van de dienst van de levering van gas, water of elektriciteit die niet klaar voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume van een bepaalde hoeveelheid tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
- De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten van de levering van water, gas of elektriciteit, die niet klaar voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume van hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
a) De ondernemer de consument de verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verzekerd, of;
b) De consument niet expliciet om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft problematisch.
- De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
a) Hij vooraf aan de levering ervan uitging dat hij niet expliciet had ingestemd met het begin van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
b) Hij heeft niet erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het definitieve van zijn toestemming; van
c) De ondernemer heeft deze verklaring van de consument nagelaten om te bevestigen.
- Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.
Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
- Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
- De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geboekte product, onverwijld maar binnen 30 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer het product zelf afhaalt, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product teruggezonden heeft, naar welke welke dan ook valt.
- De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is gratis voor de consument.
- Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de gebruikelijke standaardlevering, hoeft de ondernemer de aanvullende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
Artikel 10 – Uitsluiting van het herroepingsrecht
- De ondernemer kan de volgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, tijdelijk voor het sluiten van de overeenkomst, heeft verklaard:
- Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waardoor de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kan voordoen.
- Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen is.
- Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
a) De uitvoering is begonnen met expliciete instemming van de consument; nl
b) De consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht heeft zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd.
- Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst is een bepaalde datum van uitvoering voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering.
- Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan wordt voorzien.
- Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden gemaakt op basis van een individuele keuze van beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifiek persoon aangewezen zijn.
- Producten die snel bederven of een beperkt onbeperkt hebben.
- Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering verbroken is.
- Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten.
- Alcoholische dranken waarvan de prijs is samengesteld bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts 30 dagen kan plaatsvinden, en waarvan de werkelijke waardeafhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft.
- Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering verbroken is.
- Kranten, tijdschriften van tijdschriften, met uitzondering van abonnementen hiërarchisch.
- De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
a) De uitvoering is begonnen met expliciete instemming van de consument; nl
b) De consument heeft verklaard dat hij vergelijkbaar zijn herroepingsrecht heeft verdiend.
Artikel 11 – De prijs
- Gedurende de in het aanbod variabele geldigheidsduur worden de prijzen van de producten aangeboden en/of diensten niet vergroot, met uitzondering van prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
- Bij het opgeven van het vorige lid kan de ondernemer producten van diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat componentenprijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
- Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen indien toegestaan zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
-
Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen indien toegestaan de ondernemer dit bedongen heeft en: a. dit het gevolg is van wettelijke regelingen van bepalingen; van
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat. - Het in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn exclusief btw.
Artikel 12: Nakoming van de overeenkomst en extra garantie
1. De ondernemer staat er voor dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod draadloze specificaties, aan de adequate eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst beperkende wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien verbeterd staat de ondernemer er tevens voor dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verzekerde extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en het bestrijden van de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden als de ondernemer tekort schiet in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
3. Onder extra garantie wordt de belofte van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent verstaan, waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toetekent die verder gaan dan waartoe deze verplicht is in het geval dat hij tekortschiet in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
Artikel 13: Levering en uitvoering
1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
2. De plaats van levering is het land waar het vervoer begint. In dit geval vindt de leveringsplaats buiten de EU, dus het post- of koeriersbedrijf zal de klantinvoer-BTW en/of inklaringskosten in rekening brengen. De ondernemer zal daarom geen btw in rekening brengen.
3. Met soortgelijke van hetgeen blijkt in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen.
4. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument deze uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op mogelijke compensatie.
5. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag hebben betaald dat de consument onverwijld terugbetalen heeft betaald.
6. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten gebaseerde bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer uitgesloten vertegenwoordiger, tenzij expliciet anders is gekozen.
Artikel 14: Duurtransacties, belofte en verlening
Opzeggen
1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die reikt tot het geregelde afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) van diensten, te allen tijde opzeggen met voldoende van voldoende geldige opzeggingsregels en een opzegtermijn van tien hoogste één maand.
2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregelde afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) van diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met kwalificerende van voldoende beperkte opzeggingsregels en een opzegtermijn van tien maximale één maand.
3. De consument kan in de vorige leden tegenstrijdige overeenkomsten zitten:
a) Te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald 1 of in een bepaalde periode;
b) Tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
c) Altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf bedden heeft.
Verlenging
4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die bedragen tot het geregelde afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) van diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
5. In de vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die bereidt tot het geregelde afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend verlengd worden voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van tien hoogste één maand.
6. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die lastig tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van tien hoogste termijn van één maand en een opzegtermijn van tien hoogste termijn van tien hoogste termijn van één maand in het geval de overeenkomst beperkt tot het geregeld, maar minder dan twee keer per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften
7. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismaking abonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en feitelijk automatisch uitgevoerd van de proef- of kennismakingsperiode.
Duur
8. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van tien hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzeggen vóór het einde van de gecombineerde duur verzetten.
Artikel 15 – Betaling
1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst van aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde hoeveelheden te worden vervuld binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In het geval van een overeenkomst tot het voltooide van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling wordt gedaan, kan de consument geen enkel recht doen gelden over de uitvoering van de potentiële bestelling van dienst(en), wanneer de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
3. De consument heeft de plicht om ontbrekendeheden in verzekerde of verplichte betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is aangegeven op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog gerechtigde bedrag de wettelijke rente gerechtigd en is de ondernemer bevoegd de door hem beëindigde buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten maximaal:
a) 15% over openstaande hoeveelheden tot € 2.500,=;
b) 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en
c) 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=.
5. De ondernemer kan tien voordele van de consument afwijken van verbruikt en percentages.
Artikel 16 – Klachtenregeling
- De ondernemer beschikt over een voldoende geschikte klachtenprocedure en heeft de klacht opgelost deze klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen komen tijd nadat de consument de tekorten heeft ingewikkeld, volledig en duidelijk beschreven worden ingediend bij de ondernemer.
- Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbare verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitgebreid antwoord kan verwachten.
- De klacht wordt dan zowel naar de betreffende ondernemer als naar de relevante oorzaak voor bemiddeling gestuurd.
- Indien de klacht niet binnen een beperkte termijn dan wel binnen 3 maanden na het indienen van de klacht in zelfstandig overleg kan worden opgelost, veroorzaakt een opgelost dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 17 – Geschillen
- Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarbij deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
- Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming van uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren van geleverde producten en diensten, kunnen, met billijke van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Webshop, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag ( www.sgc.nl ).
- Een verwijzing wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.
- Uiterlijk twaalf maanden nadat het gevallen is ontstaan dient het gevallen schriftelijk bij de Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
- Wanneer de consument een gescheiden wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Wanneer de ondernemer dat wil doen, zal de consument binnen vijf weken na een daarom door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij bepaaldes ook wenst dan wel het geschild wil laten behandelen door de desbetreffende rechter. Neemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken, dan is de ondernemer het gerechtvaardigd om te leggen aan de onafhankelijke rechter.
- De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgelegd in het reglement van de Geschillencommissie. Het besluit van de Geschillencommissie geschiedt bij een wege van bindend advies.
- De Geschillencommissie zal een uitgesloten niet behandelen van de behandeling staken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is bewezen, deze in staat van faillissement is beïnvloed of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een uitgesloten door de commissie op de zitting is behandeld en een einduitspraak is uitgesproken.
- Indien naast de Geschillencommissie Webshop een andere erkend of bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen betreffende de methode van verkoop van dienstverlening op afstand de Geschillencommissie Webshop bij uitsluiting uitgesloten. Voor alle overige geschillen de andere erkend door SGC of Kifid aangesloten geschillencommissie.
Artikel 18 – Garantie
1. Een organisatie die consumenten bijstaat bij het oplossen van geschillen kan gegarandeerd zijn dat bindende uitspraak van de Geschillencommissie wordt nageleefd door de leden. Als het lid besluit om het bindend advies binnen twee maanden na ontvangst ter toetsing aan de rechter voor te leggen, geldt deze garantie niet. Indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand wordt gehouden, wordt het bedrag dat de organisatie wordt uitbetaald aan de consument hersteld, tot maximaal €10.000,- per bindend advies. Bij hoeveelheden groter dan €10.000,- per bindend advies wordt €10.000,- uitbetaald, en voor de overige heeft de organisatie een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt.
2. Voor de toepassing van deze garantie is het noodzakelijk dat de consument een beroep doet op de organisatie en zijn vordering op de ondernemer overdraagt aan deze organisatie. Indien de vordering op de ondernemer meer dan €10.000,- bedraagt, wordt de consument de mogelijkheid geboden om zijn vordering, voor zover die boven de €10.000,- te dragen. De organisatie kan vervolgens, op eigen naam en kosten, de betaling hiervan via juridische stappen afdwingen ten behoeve van de consument.
Artikel 19 – Wijzing van de Algemene Voorwaarden
Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op wijze wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.